De handel in voedingsmiddelen is in handen van multinationals. Met dure en uitgekiende marketingtechnieken verleiden ze ons om hun merkproducten massaal in onze win winkelkarretjes te laden.

Jammer genoeg zijn de verleidelijke reclameslogans vaak onvoldoende of helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd. wist je bijvoorbeeld dat:

- Knorr Vie helemaal geen fruit of groenten vervangt?
- Er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is dat Actimel de weerstand echt verhoogt?
- Een Mars 'delight' voor meer dan één derde uit vetten bestaat en minder 'light' is dan een gewone Mars?
- Prince Start- koeken geen ontbijt kunnen vervangen en een pakje met vier koeken teveel is om als tussendoortje te dienen?
- Fristi nog meer calorieën bevat dan cola?

De industriële producenten vertellen ons heel andere boodschappen over voeding dan gezondheidsdeskundigen. Op zeer overtuigende wijze maken ze reclame voor dingen die onze eetgewoontes doen kwakkelen: gesuikerde drankjes, chips, koeken en snoep, gesuikerde ontbijtgranen en fastfood. Veel van die marketing is bedoeld voor kinderen of jongeren en dat is vanuit verkoopsstandpunt slim gezien. Zij beslissen in belangrijke mate mee over de gezinsaankopen, zijn de consumenten van morgen en hebben al vroeg geld op zak.

Reclame is een onmisbaar onderdeel van een samenleving, gericht op consumptie. Maar er is een keerzijde. De commerciële promotie van voeding rijk aan vetten en suiker, stuurt ons eetgedrag. Overconsumptie ervan draagt bij tot overgewicht, een verminderde levenskwaliteit, hart- en vaatziekten, diabetes, leververvetting en sommige kankers. Sommige aandoeningen die normaal pas op volwassen leeftijd ontstaan, zien we steeds meer bij tieners.

Natuurlijk is reclame niet de enige zondebok, maar wel één die ferm ongemoeid wordt gelaten. Hou daarom het stuur zelf in handen en laat de reclame niet beslissen over wat de kinderen eten.